SODOWANIE - PORÓWNANIE DO PIASKOWANIA, SUCHY LÓD

Aby przekonać osoby i firmy zajmujące się oczyszczaniem rozmaitych powierzchni do tego, że sodowanie SodaBlast Systems jest optymalną i najskuteczniejsza metodą pośród wszystkich znanych i stosowanych technologii oczyszczania na świecie - pozwoliliśmy sobie na pewne porównanie.

Wyobraźmy sobie, że oczyszczamy blachę, karoserię samochodu oraz felgi stalowe i aluminiowe auta. Oto jak ich oczyszczanie odbywa się w poszczególnych technologiach i jak będą wyglądały po wykonanych pracach.

 

SodaBlast Systems™
Czyszczona tą technologia blacha karoserii będzie idealnie gładka i czysta. Będzie wyglądała jak nowa, prosto od producenta bez zabezpieczenia podkładem. Nie znajdziemy na niej śladu zarysowań. Podczas pracy nie ma zagrożenia przebicia blachy przy dłuższym oczyszczaniu jednego miejsca/elementu. Element z blachy po skończonym oczyszczaniu pozostanie w identycznym kształcie i wymiarze, nie podda się żadnym zniekształceniom. Dzięki wprowadzonym w 2011 roku czyściwie Soda Anti-Rust™, usunie się również wszelkie ogniska korozji.

Oczyszczane tą samą metodą felgi stalowe zostaną odnowione w ok. 15-20 minut. Felgi aluminiowe, a więc wykonane z bardziej miękkiego materiału niż stal, pozostaną w identycznym kształcie, a po oczyszczeniu będą w pełni szczelne i gładkie. Oczyszczanie sodą nie będzie wymagało dalszego szlifowania felg czy karoserii. Po oczyszczeniu felga i karoseria jest gotowa do malowania.

Piaskowanie
Piaskowanie jest bardzo inwazyjną metodą. Powoduje uszkodzenia nawet w najtwardszych powierzchniach. Po piaskowaniu blachy, możemy się spodziewać zszorowanej, chropowatej powierzchni, z milionami rys i dziurek, które powstają po uderzeniach drobin piasku. Przy piaskowaniu bardzo łatwo o uszkodzenie blachy - jej przebicie, pofalowanie będące efektem nagrzewania się podczas oczyszczania tą metodą i jej zniekształcenia. Nawet przy oczyszczaniu felg stalowych czy aluminiowych, przedmioty te nigdy już nie uzyskają pierwotnych wymiarów. Piaskowanie zamiast oczyścić z farby może zniszczyć karoserię w taki sposób, że doprowadzenie do stanu pierwotnego nie będzie możliwe. Ta metoda oczyszczania jest zabroniona przez Unię Europejską ze względu na szkodliwe oddziaływanie na środowisko oraz na pracownika wykonującego piaskowanie (kwarc).

Szlifierki, oczyszczanie mechaniczne
Przy wykorzystywaniu szlifierek i papierów ściernych niszczymy powierzchnię metalu, ale jest to zdecydowanie łagodniejsza metoda od piaskowania. Gorsza zaś od sodowanie™. Takie czyszczenie sprawia, że blacha traci na grubości, nie jest oryginalnie gładka. Koszty wykonania pracy są niewspółmierne do osiągniętych rezultatów – zwłaszcza że czyszcząc w ten sposób (jedynie ręcznie) stracimy mnóstwo czasu. Koszty roboczogodzin oraz koszty środków ściernych znacząco przewyższają oczyszczanie sodą. A ze względu na długi czas oczyszczania tą metodą nasze moce przerobowe maleją.

Suchy lód
Oczyszczanie suchym lodem w temperaturze dochodzącej do -90oC wpływa na strukturę blachy. Metoda ta nie jest bardzo inwazyjna jak piaskowanie, ale pochłania mnóstwo czasu. Oczyszczenie 1m2 blachy pokrytej farbą zajmuje ok. 2 godzin. Praca przy wykorzystaniu suchego lodu jest jednocześnie najdroższą z dostępnych technologii oczyszczania w przeliczeniu na metry kwadratowe oczyszczanej powierzchni lub na godziny. Stosuje się ją zazwyczaj do oczyszczania niewielkich elementów, gdzie ważny jest brak zużytego czyściwa. W motoryzacji, przemyśle drzewnym, renowacji budynków metoda ta w ogóle nie jest brana pod uwagę ze względu na pracochłonność, koszty jak i warunki. Nie nadaje się na przykład do oczyszczania drewna, gdyż w trakcie oczyszczania niszczy jego strukturę jak przy piaskowaniu. Ponadto jest niebezpieczna, ze względu na konieczność składowania butli z suchym lodem (ciekłe CO2) pod bardzo wysokim ciśnieniem, co jest szczególnie ważne przy pracach w terenie i transporcie, ponadto wymaga uprawnień ADR.

Chemikalia
Stosowanie żrących substancji chemicznych jest jednym z najbardziej szkodliwych dla człowieka oraz środowiska sposobów oczyszczania. Chemiczne techniki oczyszczania wymuszają najpierw przygotowanie powierzchni poprzez mycie jej rozpuszczalnikami lub toksycznymi środkami, a dopiero w dalszej kolejności usunięcie z niej farby/lakieru. Po samym oczyszczeniu chemią, przedmioty ponownie należy oczyścić sprężoną wodą do usunięcia z niej środków chemicznych. Środki te są dodatkowo bardzo drogie. Kosztowna i problematyczna jest także ich utylizacja. Przy dużych wymiarach elementów do oczyszczenia, które w tym wypadku odbywa się najczęściej w specjalnej wannie, bywa niemożliwe. Metodą tą najczęściej oczyszcza się powierzchnie drewniane (futryny, skrzydła drzwiowe i okienne). Środki te jednak zbytnio ingerują w strukturę drewna, która po oczyszczaniu w ten sposób z czasem zaczyna pękać.

Podsumowanie
Większość opisanych tutaj standardowych wciąż w Polsce metod oczyszczania wymaga wcześniej specjalnego przygotowania materiału podlegającemu czyszczeniu, a dopiero później prac głównych. Większość zbyt mocno ingeruje w elementy czyszczące. Z SodaBlast Systems™ prace renowacyjne przy samochodzie można wykonać zaledwie w 2-3 godziny. Metoda nie niszczy materiału poddawanego oczyszczaniu. To ogromna zaleta oraz oszczędność czasu i pieniędzy.